Eerder deze maand lijfde Heineken al de Servische bierbrouwer Rodic in en in
juni de Tsjechische brouwer Krusovice. "Dit soort kleine overnames is zeer
lucratief," aldus analist Jan Meijer van zakenbank Theodoor Gilissen.

De marktvorser wijst op de mogelijkheden voor Heineken om met zijn expertise
de brouwerijen efficiënter te maken. Verder kan de Nederlandse brouwer via
deze overnames het Heineken-merk in de regio uitbreiden.

"De overname past in de strategie van Heineken om leidende merken en
marktposities te bemachtigen," aldus directeur Nico Nusmeier van Heineken in
Midden- en Oost-Europa in een toelichting. De Wit-Russische biermarkt groeit
volgens Heineken jaarlijks met dubbele cijfers. Per hoofd van de bevolking
wordt per jaar 45 liter bier gedronken.

Het biermerk Bobrov van Syabar is het op een na best verkochte pilsje
in Wit-Rusland. Syabar heeft een marktaandeel van bijna 15 procent in een
biermarkt van 4,5 miljoen hectoliter. Het bedrijf telt 280 werknemers en
heeft dit jaar 600 duizend hectoliter bier verkocht, bijna een verdubbeling
ten opzichte van het jaar ervoor. Onlangs introduceerde het onder de naam
Syabar een luxe pils.

De brouwerij heeft een productiecapaciteit van 1,1 miljoen hectoliter die kan
worden uitgebreid naar 2,1 miljoen. Ter vergelijking: Heineken brouwde vorig
jaar 132 miljoen hectoliter bier.

Er zijn geen financiële details over de overname bekendgemaakt. Theodoor
Gilissen schat in dat Heineken tussen de 70 en 130 miljoen euro betaalt. De
huidige eigenaren van Syabar zijn het in Cyprus gevestigde Detroit
Investments Limited en International Finance Company, het onderdeel van de
Wereldbank dat leningen verstrekt aan de particuliere sector in
ontwikkelingslanden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl